top of page

Λιμάνι Ραφήνας: Οι αντιρρήσεις του Δήμου Ραφήνας Πικερμίου για το master plan και τα επιχειρήματα του ΤΑΙΠΕΔ


Τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για ανάπτυξη του λιμανιού της Ραφήνας, σύμφωνα με το master plan του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας που επεξεργάστηκε και έχει θέσει σε διαβούλευση το ΤΑΙΠΕΔ, έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία και την κάθετη αντίρρηση του Δήμου Ραφήνας - Πικερμίου.


Κάτοικοι της περιοχής εξέφρασαν την ανησυχία τους ότι η περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού με αύξηση της επιβατικής κίνησης, κυρίως προς τις Κυκλάδες, θα έχει ως αποτέλεσμα τον κυκλοφοριακό φόρτο, χωρίς ουσιαστικά οφέλη για την περιοχή.

Συγκεκριμένα, έπειτα από τη διαδικασία διαβούλευσης της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του master plan για το λιμάνι της Ραφήνας, το δημοτικό συμβούλιο Ραφήνας – Πικερμίου, προχώρησε σε εξώδικη καταγγελία όπου αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι το έργο "έχει σκοπό την υποκατάσταση των υπηρεσιών που παρέχει το λιμάνι του Πειραιά στους επισκέπτες, Έλληνες και ξένους, τουριστικών κυρίως προορισμών στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο, δηλαδή στις Κυκλάδες και στην Κρήτη κατά προτεραιότητα", κάνοντας λόγο για μη ορθολογική και με βιώσιμους όρους διαχείριση των υφιστάμενων υποδομών.


Ωστόσο, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ ο σχεδιασμός ανάπτυξης για το λιμάνι της Ραφήνας έχει σκοπό να προσφέρει οφέλη σε θέματα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος, ενώ το ζήτημα του κυκλοφοριακού φόρτου μπορεί να λυθεί με πίεση για ολοκλήρωση των απαραίτητων δομικών έργων.

Όπως υποστηρίζεται από το ΤΑΙΠΕΔ "θα μπορούσε να εξεταστεί η στρατηγική ότι έργα που επαυξάνουν τον φόρτο δεν θα πραγματοποιούνται πριν ολοκληρωθούν τα βασικά οδικά και σιδηροδρομικά έργα υποδομής (επέκταση Αττικής Οδού και προαστιακού). Με τον τρόπο αυτό η έγκριση του Master Plan θα λειτουργήσει και ως μοχλός αποτελεσματικής πίεσης προς την κατασκευή των συγκεκριμένων έργων."


"Το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται σε τακτική επικοινωνία με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών για τις επεκτάσεις της Αττικής οδού και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου και για λόγους σχεδιασμού ολοκληρωμένου πλάνου ανάπτυξης έχει περιλάβει στο Master Plan τις αντίστοιχες παραδοχές, παρότι ο σχεδιασμός και η πρόοδος των έργων δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του", αναφέρεται από το ΤΑΙΠΕΔ.

Όσον αφορά το θέμα της ασφάλειας, κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν ότι οι επικρατέστεροι άνεμοι στην περιοχή είναι οι Βόρειοι (με μέση ετήσια συχνότητα εμφάνισης 46,2 %) και οι Βορειοανατολικοί άνεμοι με (με μέση ετήσια συχνότητα εμφάνισης 6,69 %). Το ΤΑΙΠΕΔ λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις και τις ανησυχίες τόσο των πολιτών της Ραφήνας αλλά και της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), σχεδίασε το Master Plan ώστε να προβλέπεται η επέκταση του προσήνεμου μώλου βόρεια και ανατολικά για την προστασία από τους κυματισμούς και η δημιουργία λιμενολεκάνης με ήπιες κυματικές συνθήκες, προκειμένου να αποκλειστούν μελλοντικά θέματα ασφαλείας του λιμένα.


Ακόμη, επισημαίνεται ότι στο πλαίσιο της Δέσμης Μέτρων Προσαρμογής 55% (“Fit for 55”) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, οι ευρωπαϊκοί λιμένες είναι υποχρεωμένοι έως το τέλος της δεκαετίας να αναπτύξουν υποδομές παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά στα ελλιμενιζόμενα πλοία.


Το ΤΑΙΠΕΔ εξασφάλισε χρηματοδότηση 10 εκατ. ευρώ από τον μηχανισμό «Connecting Europe Facility» (CEF) για την ανάπτυξη υποδομών cold ironing και την εκπόνηση σχετικών μελετών για τέσσερις Οργανισμούς Λιμένων (Ραφήνας, Λαυρίου, Καβάλας και Κέρκυρας) η οποία αποσκοπεί στον βιώσιμο μετασχηματισμό των λιμένων που αποτελεί πρωταρχικό στόχο για το σύνολο των κρατών μελών της ΕΕ, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της Ραφήνας και των γύρω περιοχών.


Τέλος, τονίζεται ότι οι βασικές κατασκευές και προβλέψεις του master plan,  για την εξυπηρέτηση των χρηστών, οι οποίες θα συμβάλλουν στη ριζική αναβάθμιση των υποδομών του λιμένα, θα γίνουν με βάση τις αρχές αειφόρου ανάπτυξης, της πράσινης δόμησης και της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον.

Comentários


bottom of page